jakarta off topic 2: edukast 111 / 113

In mijn vorige note had ik al aangegeven dat ik hier in Jakarta eindelijk rustig naar de edukast-afleveringen 111 en 113 heb kunnen luisteren.

Deze twee afleveringen zijn volgens mij zoals een project als Edukast vorm moet worden gegeven - uitproberen van nieuwe middelen en tevens ook inhoudelijk iets toevoegen!

Mijn verwachtingen waren namelijk niet hoog: ik vreesde dat in deze twee afleveringen de discussie die al op verschillende blogs is gevoerd over het nut van een congresblog nog eens zou worden herhaald. Maar het gesprek ging verder, met name in de tweede aflevering (edukast 113).

De keynote van Marc Prensky die blijkbaar weer met het verschil van digital natives en digital immigrants aan de slag ging (volgens mij was het vorig jaar van Hooydonk die hetzelfde deed en al wat weerstand opriep), leidt de discussie van Cindy, Gerard, Michel en Pierre weg van de onderwijsdagen. Deze tweede aflevering maakt nog eens duidelijk waar de schoenen wringen (ja, het zijn meerdere!). Daar zijn de restrictieve ICT-afdelingen die innovatie weten te hinderen door administratieve regelgevingen met name als het om social software gaat, die het bijna onmogelijk maken om bijvoorbeeld nieuwe type programma's uit te testen zoals Michel het aanhaalt. Maar er is ook het gegeven dat er nog steeds te weinig aandacht en tijd is voor het didactisch gebruik van ICT in het onderwijs in menige instelling, zoals Cindy stelt. En ook Gerard maakt duidelijk dat bepaalde innovatie alleen kan als je een weg buiten de vaste structuren van de instelling kunt bewandelen.

Deze voorbeelden laten volgens mij allemaal duidelijk zien dat het niet het verhaal digital immigrants en digital natives is waar we naar moeten luisteren, maar meer het verhaal van de digitale kloof die al ontstaan is en die door met name restrictieve regels, technische mankementen en het afschermen van belangrijke informatie alleen nog erger wordt. Want volgens mij schetsen mensen zoals Prensky hun beeld met name voor hun aandeelhouders die willen zien dat ze het geld wat ze investeren terug kunnen verdienen van de mogelijke klanten (en het meeste geld zit bij mensen onder de 25). Maar de praktijk met name in het onderwijs laat telkens weer zien dat er nog veel werk aan de winkel is en dat ook veel studenten nog geen digital natives zijn.

Link: www.edukast.nl

PS: De keynote van Marc Prensky is via www.surf.nl/owd2005 inclusief slides online te bekijken.

Geschreven op: 18 12 05

Commentaren:

Hoi Sebastian,

Dank je voor de uitgebreide en heel waardevolle inhoudelijke reactie op de EduKast! (ook in het vorige bericht).
Ik kom er vanavond nog even op terug in deel twee van Edukast 115. :-)

P.S. De keynote van Marc Prensky en alle andere keynotes staan inmiddels ook als video online: http://video.surfnet.nl/info/nieuwsberic..
Pierre () (URL) - 18 12 05 - 10:23

Gefeliciteerd Pierre, met je evolutie naar een educatieve podcaster :-)!
sebastian - 01 01 06 - 19:20

  
Persoonlijke info onthouden?

/ Textile

Om spam te voorkomen moet je even deze zin afmaken.
 

  (Register your username / Log in)

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.